Voor Stichting Vlinderkind is de samenwerking met bedrijven van onschatbare waarde. Partnerschappen met bedrijven bieden niet alleen financiële ondersteuning, maar helpen ook bij het vergroten van de zichtbaarheid van de stichting en het verspreiden van het belangrijke verhaal van vlinderkinderen. Eén van de bedrijven die zich het afgelopen jaar enorm heeft ingezet voor Vlinderkind is Florys uit Sliedrecht. Florys Financieel & Fiscaal is een administratiekantoor waarvan Marco Visser en Rindert de Kooter mede-eigenaar zijn.
Marco: “Het begon allemaal met een oproep van mijn schoonzus, Ineke de Jong, de oma van Danielle. Danielle is een vlinderkind, wat betekent dat ze geboren is met een extreem kwetsbare huid, net zo teer als de vleugels van een vlinder. Toen Danielle werd geboren, was de hele familie in shock. Niemand van ons had ooit van deze aandoening gehoord. Al snel bleek hoe ernstig het was: blaren verschenen in een razend tempo, en de pijn die ze had, was bijna ondraaglijk. Het gezin ging door een moeilijke tijd. Het besef dat er geen medicijn of behandeling bestaat, was ronduit hartverscheurend.
Vanaf het begin wist oma Ineke haar onmacht om te zetten in daadkracht. Ze organiseerde talloze activiteiten om aandacht en geld te genereren voor deze ziekte. Toen kwam het idee om met een team de Vierdaagse te lopen voor Danielle en haar lotgenootjes. Rindert en ik keken elkaar aan en vroegen ons af: ‘Zullen we meedoen? Kunnen we ons bedrijf hiervoor inzetten en ons netwerk inschakelen?’ De beslissing was snel genomen: we gingen ervoor!
Rindert: “tijdens een oriënterend gesprek aan Ineke’s keukentafel met de stichting Vlinderkind werden onze laatste vragen omtrent de ziekte en de doelbesteding van de Stichting beantwoord. Vanaf dat moment was er geen twijfel meer. Ook binnen ons bedrijf werd het idee enthousiast ontvangen. Ook collega Niels sloot zich aan bij het wandelteam, terwijl de rest op andere manieren bijdroeg”.
Trainen voor de Vierdaagse was al een uitdaging op zich, maar fondsenwerving bleek minstens zo intensief. In overleg met chocolade atelier Van Noppen uit Ridderkerk lieten we meters en anderhalve meters chocolade maken met het logo van Vlinderkind erop. Deze chocolademeters verkochten we binnen ons netwerk voor € 500 of € 750 per stuk. De eerste meters waren binnen no-time verkocht. Als tegenprestatie plaatsten we berichten over de bijdragen op LinkedIn, en dat werkte als een katalysator. De vraag naar de chocolademeters bleef groeien. Het was geweldig, maar het persoonlijk afleveren, foto’s maken en posten kostte veel tijd. Het voelde soms alsof we nergens anders meer aan toe kwamen.
Ondertussen ging de training door, en we maakten er een teamervaring van. We lieten trainingsshirts bedrukken en maakten teamfoto’s voor ons bedrijfspand. Ons team groeide gestaag en bestond uiteindelijk uit tot 22 deelnemers.
In juli was het zover. Samen met ons team reisden we af naar Niel, net over de grens in Duitsland, waar Ineke een huis had geregeld voor ons allemaal. De 4daagse lopen was zwaar. We hadden momenten waarop we erdoorheen zaten, enorme blaren opliepen en dachten: waarom doen we dit? Maar dan realiseerden we ons dat onze blaren uiteindelijk zouden verdwijnen, terwijl voor Danielle blaren geen 4 dagen duren maar levenslange realiteit is.
Met die gedachte hielden we vol. Er was ruimte voor plezier en humor, en de bezoekjes van Danielle en haar ouders in ons huis en op de route herinnerden ons eraan waar we het voor deden. Deelname aan de Vierdaagse was niet alleen een persoonlijke overwinning, maar ook een geweldige teambuildingervaring. We kunnen dit dan ook aan alle bedrijven aanraden.
In totaal haalden we € 141.879 op en vergrootten we de naamsbekendheid van Vlinderkind. Een ervaring om nooit te vergeten.”